ruta
Sortim del Santuari de Núria en direcció oest per tal d’anar a trobar el camí que ens durà al cim del Puigmal. Al principi se’ns poden plantejar dubtes de cap a on hem d’anar ja que no hi ha cap senyal que ens indiqui el camí, però al cap de poc d’haver avançat veiem ara si l’indicador. Pugem lleugerament cap al Pla de l’Ortigar, la Jaça dels Bandolers i el Pla del Sarronar, fins que arribem a la Coma de l’Embut. A partir d’aquí i just quan passem al costat del pluviòmetre, el camí es va tornant cada cop més costerut i en forma de tartera tot fent zigzagues fins a dalt del cim del Puigmal o Puigmal d’Er (2.911 metres). Juntament amb el Carlit és la muntanya més alta del Pirineu Oriental i està situat entre els termes municipals de Queralbs (Ripollès) i Er (Alta Cerdanya). Al seu cim hi trobem una creu de ferro forjat i una placa amb versos de Mossèn Cinto Verdaguer:

«De puig en puig pel coll de Finestrelles
s’enfilen del Puigmal a l’alta cima
tota la terra que el meu cor estima
des d’ací es veu en serres onejar»

Ara toca carenar i la veritat es que encara que no ho sembla, el camí es veu força be i per si de cas també anem trobant un seguit de fites que ens guien perfectament. Així anem passant per la Collada d’Er (2.760 metres), el Puigmal Petit de Segre (2.810 metres), a l’esquerra ens queda el Puigmal de Llo (2.801 metres), continuem cap al Puigmal de Segre (2.843 metres) per baixar cap al Coll de Finestrelles (2.604 metres). Aquest es el primer punt que trobem per poder tornar cap a Núria en cas de qualsevol incidència que puguem patir. De cop el camí ens fa tornar a pujar per tal d’arribar primer al Puig de la Coma de Finestrelles (2.744 metres) i poc després assolir el Pic de Finestrelles (2.828 metres). Continuem per la carena fins el Pic de Núria (2.794 metres), Pic del Coll de l’Eina (2.771 metres) i el Coll d’Eina o de Núria (2.682 metres) on hi ha el segon punt d’escapatòria de la ruta, també aquí canviem de terme municipal pel que fa a la banda francesa i entrem al terme de Fontpedrosa (Conflent). Ens enfilem cap al Pic d’Eina (2.789 metres) i pràcticament es pot dir que ja haurem arribat al final, però encara ens queda passar pel Pic de Noufonts (2.861 metres), el Coll de Noufonts (2.661 metres), tercera via per baixar abans d’hora, el Pic de Noucreus (2.799 metres) i el Coll de Noucreus (2.785 metres) punt on iniciarem el nostre descens tot seguint les marques del GR-11 que ens portaran directament fins al Santuari de Núria tot passant per la Reconca de les Molleres, el Clot de Noucreus, la Coma de l’Olla, la Coma de les Molleres, el Pont de l’Escudé i el Bosc de la Verge.